Pagina's

donderdag 11 september 2014

bolletjes wol...



Deze keer een blogje over mijn kennismaking met naaldvilten.Niet alles wat met naaldvilten gemaakt is, is mijn smaak, maar ik zie ook regelmatig op pinterest hele leuke kunstwerken voorbij komen.Het leek mij wel een leuke techniek om eens te oefenen. 

Ik kocht bij de Hema een startpakket voor 3.50 euro 
In dit pakket zit een: korte beschrijving, drie naalden om te vilten, drie zakjes met wol in drie kleuren. Ik koos voor grijs, zwart en wit maar er zijn ook andere kleuren verkrijgbaar. 
 Ik maakte 36 bolletjes. 
De bolletjes naaide ik met visdraad aan elkaar tot een matje. 

De techniek: je prikt met een naald met weerhaakjes de wol steeds meer in elkaar. Tot je de gewenste vorm hebt. Hoe langer je prikt, hoe strakker/gladder het eindresultaat. 
Als je alleen maar bolletjes wilt maken, dan kun je ook een bakje met water en (groene) zeep gebruiken. Je pakt dan gelijke hoopjes wol en maakt deze met je (zeep)handen tot balletjes. Laten drogen en klaar. 
Vervolgens kun je ook dan figuurtjes van een andere kleur erin naaldvilten. 
Na schooltijd kreeg ik hulp... 


En nu ligt er een nieuwe onderzetter op tafel. Een soortgelijk onderzetter had ik al wel eens ergens gezien maar zelfgemaakt is toch leuker...

Ik vond het leuk om kennis te maken met deze techniek. Het in de vingers prikken was een iets minder welkom aspect van het naaldvilten, maar het is leuk dat je vrij makkelijk vormen naar keuze kunt maken. Wil jij ook een keer kijken of naaldvilten iets voor je is? 
Dan  is zo'n startpakketje van de Hema perfect.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten