Pagina's

woensdag 2 april 2014

Zoet in de keuken...


Naast bezig zijn met naald en draad, vind ik het ook heel leuk om in de keuken te staan. Mijn moeder is morgen jarig en ik ben momenteel bezig met de voorbereidingen van.... de taart! Vanmiddag even wat aan het uitproberen geslagen. Ik wil een taart met daarnaast ook kleinere hapjes daarom maakte ik wat macarons. Mijn moeder is dol op gember dus dat moest er natuurlijk ook door. Ik kan mij meestal goed bedwingen in de keuken als ik met allerlei zoetigheden bezig ben, maar vanmiddag was het wel erg lastig om overal van af te blijven. Ik deel graag even het recept met jullie. Op de vorm moet ik nog wat oefenen maar ik was wat te lui om alles netjes in een spuitzak te doen. 

Bij het droge gedeelte (amandelmeel en poedersuiker) voegde ik nog een eetlepel cacao en een theelepel chilipoeder toe (ik heb de helft van de hoeveelheden gebruikt uit het recept) 
Als vulling koos ik voor een karamel met gembersiroop
Wat heb je nodig: 
- 100 gram suiker
- 100 ml room
- gembersiroop
- 30 gram boter

Doe de suiker en de gembersiroop (je kunt ook wat water gebruiken als je geen gember lust) een pan met een dikke bodem. Zet het vuur niet al te hoog en let goed op als de suiker begint te kleuren. Roer voorzichtig want de vloeistof is heel warm! Draai het vuur zacht 
verwarm ondertussen de room in een ander pannetje. Als je de room te koud aan de karamel toevoegt zal het niet goed mengen en kun je wel je kastjes boenen omdat de karamel alle kanten opschiet. 
Voeg de warme room toe aan de karamel. Roer goed door. En voeg de (room)boter toe. blijf roeren, draai het vuur even wat hoger tot je een gebonden karamel hebt. Laat dit afkoelen en vul de macarons met dit mengsel. Zorg dat je bij het voorproeven van de karamel een kleine lepel gebruikt want het is een gevaarlijk lekker goedje. Eet smakelijk! Als je nog leuke tips of ideeën hebt, dan hoor ik het graag! 

Deze week stort ik mij verder op het bakken maar volgende week gaat er gewoon weer gehaakt worden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten