Pagina's

maandag 16 maart 2015

Haak het voorjaar in huis... (1)

Dit weekend haakte ik een paar bloempotjes.
Vandaag haakte ik er weer twee. En het leek mij een leuk idee om het patroon uit te schrijven en met jullie te delen.
Ik heb twee verschillende patroontjes gebruikt. Ik begin met het makkelijkste patroon. In mijn volgende tutorial schrijf ik het andere patroon uit.

Wat heb je nodig: 
Een haaknaald (ik gebruikte nummer 6)
Een bol haak/breigaren (ik gebruikte een bol van de euroland)
Een schaar
Een potje bloemen/bolletjes (bijvoorbeeld witte druifjes van de AH)
Een beetje haakkennis.




























Werkbeschrijving: 
1. Begin met een magische lus (filmpje)
Haak 3 lossen (is je eerste stokje)
Haak 11 stokjes in de ring. Je hebt nu 12 stokjes in totaal.
Sluit de ring met een halve vaste.


2.Haak 1 vasten en vervolgens 2 vasten in de volgende steek herhaal dit de hele toer. (totaal 18 steken)
3.Haak 1 vaste, 1 vaste, 2 steken in volgende steek herhaal dit (totaal 24)

Opmerking: toer 2 en 3 hoef je niet af te sluiten met een halve vaste. Je haakt gewoon door zoals bij de amigurumi methode.

Steek vanaf nu in de achterste lus van het v-tje (zie foto). Zo ontstaat er een ribbel motief in je werk.
Je bent nu klaar met meerderen en je kunt  door haken tot de gewenste hoogte is bereikt.

Is de doorsnede van je potje groter? Dan moet je na toer 3 eerst nog doorgaan met meerderen tot je gewenste grootte is bereikt volgens onderstaande schema. Vervolgens haak je zonder te meerderen door zodat je hoogte krijgt in je werk.
Aantal steken start toer
Schema
Aantal steken einde toer
6
2 vaste in iedere vaste
12
12
1 vaste, 2vaste in volgende
18
18
2 V, 2 v in volgende steek
24
24
3 V, 2 v in volgende steek
30
30
4 V, 2 v in volgende steek
36
36
5 V, 2 V in volgende steek
42
42
6 V, 2 v in volgende steek
48

Veel plezier. En heb je een potje gehaakt? Dan is het leuk om een foto op mijn FB pagina te plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten